Wednesday , 24 January 2018 / چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۳۹۶
آخرین اخبار

فست فود اقتصادی با آمپول اضافه!

فست فود اقتصادی با آمپول اضافه!

به به گفته جهان به نقل از فارس، بحران اقتصادی ایالات متحده دستمایه تولید فیلم دیدنی و جذاب های متعددی در سال شمسی های اخیر بوده می باشد. big short روایتی متغایر و متفاوت از آن بحران پهناور و بزرگ می باشد که حجم وسیعی از اطلاعات را در زمانی فشرده به مخاطب تزریق می کند و همچنین با نگاهی نه چندان امیدوارانه نظام اقتصادی سرمایه داری را به نقد می کشد.

در صورتی که تو بخواهید جهت مردمی بحران زده در مورد چگونگی شکل گیری آن هم بحران صحبت کنید چگونه صحبت هایتان را جهت آنها دوست داشتنی و جذاب می کنید؟ صحبت کردن از بحران جهت افرادی که کارو بار یا کسب و کار یا همان شغل و همچنین مسکن و همچنین حتی خانواده شان را در آن هم بحران از دست داده اند چه جذابیتی می تواند داشته باشد؟ تو چه چیزی جهت گفتن دارید که آنها نمی دانند؟

 

Big short پاسخ به آن سوالات می باشد. فیلمی که ۱۳۰ دقیقه مخاطبین آمریکایی بحران زده و همچنین ناامید از سیستم اقتصادی را پای حرف خود نگاه می دارد و همچنین در مورد بزرگترین فاجعه اقتصادی کشورشان صحبت می کند. نقطه دوست داشتنی و جذاب فیلم دیدنی و جذاب «قمار پهناور و بزرگ» آن می باشد که داستانش در مورد افرادی می باشد که آن فاجعه جهانی را پیش بینی کرده بودند و همچنین حتی میلیون ها دلار از آن هم به جیب زدند!

مایکل بری (با بازی کریستین بیل) نابغه گوشه گیری می باشد که ساعت ها و همچنین روزها از اتاقش بیرون نمی آید. او در حالیکه دائم به موسیقی راک گوش می دهد با بررسی کردن اوضاع بازار سرمایه،  شرکت سرمایه گذاری کوچک اش را اداره می کند. او در یکی از همین جستجوها کشف می کند که سودِ بهره ی وام های مسکن در حال افزایش می باشد و همچنین در عین حال بازپرداخت وام ها توسط شهروندان و مردم شهر به تعویق افتاده می باشد. بر همین اساس هم بحران سقوط بازار مسکن امریکا در چند سال شمسی بعدی را پیش بینی کرده و همچنین تصمیمی متهورانه می گیرد. او به سراغ بانک ها رفته و همچنین فروش استقراضی اوراقِ قرضه وام های مسکن را با رقم های بالای چندصدمیلیون دلاری می خرد!

جهت مشخص تر شدن داستان فیلم دیدنی و جذاب بایستی و حتما مفهوم فروش استقراضی را بفهمیم: واژه short که در نام فیلم دیدنی و جذاب هم آمده می باشد در عرف بازار سرمایه آمریکا به معنای «فروش استقراضی» می باشد. یعنی تو سهام یا هر کالایی را که حدس می زنید افت نرخ پیدا می کند را از صاحب سهام یا کالا قرض گرفته، آن هم را با نرخ بالا می فروشید و همچنین بعد از افت نرخ آن هم سهام یا کالا، آن بار با قیمتی پایین تر آن هم را می خرید و همچنین به صاحب ابتدایی و اولیه سهام و همچنین کالا پس می دهید. در آن بین تو از اختلاف نرخ فروش و همچنین خرید سود می کنید ولی صاحب سهام یا سرمایه هیچ سود و همچنین ضرری نمی کند! فروش استقراضی در واقع یک نوع شرط بندی بر سر افت نرخ آن هم سهام یا کالاست و همچنین مفهوم نام فیلم دیدنی و جذاب نیز اشاره به همین شرط بندی و همچنین قمار پهناور و بزرگ دارد.

شرط بندی بزرگی که «مایکل بری» با خرید اوراق قرضه انجام می دهد، شروع داستانِ بازی های پیچیده اقتصادی و مالی درون فیلم دیدنی و جذاب می باشد که کم کم اشخاص غیره ای همچون «جرد ونت» و همچنین «مارک بام» را درگیر خود می کند. «جرد ونت» کارمند بانک می باشد و همچنین به روش اتفاقی از ماجرای خرید باورنکردنی «مایکل بری» باخبر می می شود. سپس جرد با ترفندی به سراغ «مارک بام» که مدیر یکی از شرکت های سرمایه گذاری می باشد می رود و همچنین او و همچنین همکارانش را از بحرانی که در راه می باشد آگاه می کند تا آنها را مجاب کند کاری مانند مایکل بری را انجام دهند و همچنین در آخر درصدی از سودی که بدست می آورند را به او بدهند.

«جرد ونت» (با بازی رایان گسلینگ) راوی اصلی داستان فیلم دیدنی و جذاب می باشد و همچنین در واقع در نقش «مایکل لویس» (نویسنده کتاب The Big short که فیلم دیدنی و جذاب بر اساس آن هم ساخته شده  می باشد) ظاهر می می شود. او دانای کل داستان می باشد و همچنین با صحبت کردن مستقیم با تماشاگر فیلم دیدنی و جذاب، نقش مهمی در شکستن فضای دراماتیک فیلم دیدنی و جذاب و همچنین فاصله گذاری مخاطب با آن هم را ایفا می کند.

ولی باید توجه داشت نقش اصلی فیلم دیدنی و جذاب «مارک بام» (با بازی استیو کارل) می باشد. او یهودی  و همچنین خانواده دوست می باشد که چندماهی می باشد به دلیل خودکشی برادرش خود را گناه کار می داند و همچنین از کل سیستم اقتصادی ناامید شده می باشد و همچنین آن هم را عامل اصلی مردن و مرگ برادرش می داند. او در واقع نماینده وجدان بیدار آمریکایی می باشد که به صراحت از سقوط کل سیستم سرمایه داری آمریکا صحبت می کند!

ویژگی بارز «قمار پهناور و بزرگ» شجاعت آن هم در گفتن همین نقطه می باشد. صحبت از سقوط نظام سرمایه داری آن هم‌هم در هالیوود پدیده‌ی قابل توجهی می باشد و همچنین نشان از عمق فاجعه اقتصادی امریکا دارد چراکه تجربه نشان داده می باشد هالیوود هنگام و زمانی که به سراغ اینگونه موضوعات می رود که یا بخواهد شهروندان و مردم شهر را جهت بحران پیش رو آماده کند و همچنین یا تحمل بحران را برایشان آسان تر نماید ولی فیلم دیدنی و جذاب «آدام مک کی» هیچ یک از اینها نیست. او بارها و همچنین بارها از خواب بزرگی که همه در آن هم غوطه ور بودند صحبت می کند و همچنین دائما اشتباهات سیستم را به خودش یادآور می می شود.

رو در رو با تماشاگر

آدام مک کی آگاهانه ساختاری مستندگونه را جهت فیلمش انتخاب کرده می باشد تا مخاطب را هرچه اکثرا و بیشتر متوجه واقعی بودن داستان فیلم دیدنی و جذاب نماید. او جهت آن کار از فیلمبرداری با دوربین روی دست، تصاویر آرشیوی، خبرهای جدید تصویری و تلویزیونی و همچنین حتی نوعی «بازسازیِ مستندنما» (ماکیومنتری) بهره بری و استفاده می کند.

ترفند غیره ای که او به دفعات از آن هم بهره بری و استفاده می کند تکنیک «فاصله گذاری» می باشد که در تئاتر مرسوم می باشد. صحبت مستقیم بازیگر رو به دوربین (تماشاگر)، فرصت غرق شدن در دنیای داستان پر از اتفاقات و همچنین تغییرات فیلم دیدنی و جذاب را از بیننده می گیرد و همچنین او را جهت لحظه ای از سیر روایت فیلم دیدنی و جذاب جدا می کند تا نقطه ویژه ای را به او یادآور می شود. حتی جهت اثبات وفاداری اش به واقعیت و همچنین متن کتابِ لویس، داستان پردازی های فیلمنامه خودش را هم لو می دهد! به عنوان مثال در قسمتی از فیلم دیدنی و جذاب، هنگام و زمانی که که دو پسر ماجراجوی جوون («چارلی گلر» و همچنین «جیم شیپلی») جهت گرفتن اولین وام پهناور و بزرگ زندگیشان به سراغ بانک رفته اند و همچنین در آنجا پیش بینی های «جرد ونت» در مورد وقوع «حباب ملکی» را می بینند، جیم رو به دوربین کرده و همچنین می گوید که آن قسمت و بخش از فیلم دیدنی و جذاب واقعیت و حقیقت ندارد (مطابق کتاب نیست) و همچنین ما مقاله ونت را توی وبسایت و مرکز خبرهای جدید «گراند سنترال» دیدیم و همچنین یکی از دوستان چارلی در مورد اش صحبت کرد!

یکی دیگر از روش های فاصله گذاری مک کی بهره بری و استفاده از مدل برنامه جذاب و جالب و خوب های آموزشی تصویری و تلویزیونی می باشد. در قسمت هایی از فیلم دیدنی و جذاب او جهت گفتن مفاهیم پیچیده اقتصادی به زبان ساده و همچنین همه فهم، داستان را متوقف کرده و همچنین به سراغ افرادی معمولی مانند یک آشپز می رود و همچنین مدل ساده شده آن هم مفهوم را با مثال ساده ای که سرآشپز در مورد قالب کردن ماهی های مانده به مشتری هایش می گوید، جهت مخاطب تفهیم می کند!

همه کار جهت جذب مخاطب آمریکایی

ولی باید توجه داشت آن همه تلاش فیلمساز جهت کسب اعتماد مخاطب و همچنین شیرفهم کردن او در ارتباط و رابطه با مسائل پیچیده اقتصادی جهت چیست؟ او حتی روایت داستانی خود را فدای جلب اعتماد مخاطب می کند! به نظر می رسد او به خوبی دریافته می باشد که مخاطب آمریکایی دیگر اعتماد قبل اش به رسانه را از دست داده و همچنین آن بار هالیوود می باشد که بایستی و حتما آن اعتبار را دوباره به نظام رسانه ای ایالات متحده بازگرداند.

 در «قمار پهناور و بزرگ» کارگردان تعمدا به دنبال ساخته یا ایجاد آن فضای غیرجدی می باشد و همچنین جهت تقویت آن هم از عناصر غیره ای همچون موزیک ویدئو هم بهره بری و استفاده می کند. هرچند کارکرد اصلی آن موزیک ویدئوها در واقع ساخته یا ایجاد و همچنین حفظ ریتم سریع فیلم دیدنی و جذاب و همچنین ساخته یا ایجاد تنوع و همچنین زمان تنفس جهت مخاطب می باشد ولی باید توجه داشت بالطبع نوعی شوخ و همچنین شنگی را هم با خود به همراه دارد. شوخ و همچنین شنگیِ خاص آمریکایی؛ درست مانند فیلم دیدنی و جذاب های موزیکال که قهرمان فیلم دیدنی و جذاب بی خود و همچنین بی جهت وسط خیابان زیر آواز می زند!

افراط در جزئیات

حال که صحبت از ضرباهنگ سریع فیلم دیدنی و جذاب به میان آمد بهتر می باشد کمی هم در مورد تدوین خاص آن هم صحبت کنیم. تدوین کمبود پهناور و بزرگ تدوینی آشفته و همچنین با ریتمی خیلی زیاد سریع می باشد و همچنین ناشی از دکوپاژ خاص کارگردان. دکوپاژی که کلی نگری را همراه با پرداخت افراطی به جزئیات توأمان می کند و همچنین به نوعی با آشفتگی و همچنین سردرگمی حاکم بر کاراکترها و همچنین موضوع داستان هم همخوانی دارد. شاید بنیانگذار آن نوع دکوپاژ و همچنین تدوین را بتوان «الیور استون» دانست که در فیلم دیدنی و جذاب تحسین شده JFK آن سبک را به بلوغی مثال زدنی می رساند. از قضا فیلم دیدنی و جذاب الیور استون هم در آن هم فیلم دیدنی و جذاب، به دنبال کشف واقعیت و حقیقت یک چالش پهناور و بزرگ و همچنین پیچیده در تاریخ معاصر آمریکاست. پیدا کردن قاتل کندی در فیلم دیدنی و جذاب استون جای خود را به کشف چگونگی وقوع بحران اقتصادی در فیلم دیدنی و جذاب مک کی می دهد.

جایزه نقد درون گفتمانی!

به نظر می رسد «قمار پهناور و بزرگ» آغاز جریان جدی نقد درونی نظام سرمایه داری می باشد. از آن به بعد بایستی و حتما انتظار داشت جایزه بهترین نقد درون گفتمانی! هم به نامزدهای پای ثابت اسکار اضافه می شود! درست مانند کرسی همجنس گرایان که حدود ۱۰ سال شمسی می باشد در میان داوران آکادمی نهادینه شده!! در نگاه اول عجیب به نظر می رسد که فیلمی همچون «قمار پهناور و بزرگ» که به شدت مصرف داخلی دارد و همچنین به معنای واقعی فیلمی آمریکایی جهت مخاطب آمریکایی می باشد، در میان برندگان اسکار قرار می گیرد و همچنین جایزه مهمی همچون «بهترین فیلمنامه اقتباسی» را بگیرد تا وجهه ای جهانی پیدا کند. بایستی و حتما به آن نقطه توجه کرد که هالیوود دائما به دنبال آن بوده می باشد که تز و همچنین آنتی تز را تا حد امکان در دل خودش پرورش دهد و همچنین به اصطلاح ریش و همچنین قیچی را در دست داشته باشد. از دل آن رویکرد می باشد که فیلمسازان منتقدی همچون استون و همچنین مک کی و همچنین مایکل مور پدید می آیند. از یک سو آنها سوپاپ اطمینان جامعه بحران زده اند  و همچنین از سویی دیگر بازیگران جدید دیدن کردن و نمایش آزادی مخالف خوان جهت دیگر کشورها. ولی نباید فراموش کرد که همه شان در انتهای کار فرزند خلف نظام لیبرال دموکراسی اند و همچنین هیچ گاه آمریکایی بودنشان را فراموش نمی کنند!

نویسنده: قاسم اکبری

فست فود اقتصادی با آمپول اضافه! در تاریخ ۳۰ March 2016 | 5:00 am نشر یافته شده شده می باشد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوپروب close
خرید بک لینک