Wednesday , 24 January 2018 / چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۳۹۶
آخرین اخبار

گناهان زود کیفر کدامند؟

گناهان زود کیفر کدامند؟

به به گفته جهان، گناهان شامل اقسام گوناگون می باشد. از یک نظر گناهان را به گناه کبیره و همچنین صغیره و همچنین از نظر دیگر آنها را به گناهان زود حساب و همچنین دیر حساب تقسیم می‌کنند. مراد از زود حساب یعنی در همین دنیا به حساب آنها رسیدگی شده و همچنین مجازاتی در همین دنیا نصیب اشخاص گناهکار می‌می شود؛ ولی باید توجه داشت گناهان دیر حساب گناهانی می باشد که مجازات آنها به آخرت موکول شده و همچنین تاخیر در مجازات رخ می‌دهد.

البته اصطلاح غیره ای جهت همین گناهان می باشد که به گناهان با عذاب استیصال و همچنین غیراستیصال از آنها یاد می‌می شود؛ زیرا بعضی از گناهان می باشد که خداوند عذابی را می‌فرستد که ریشه گناهکار را می‌کند و همچنین می‌سوزاند و همچنین دیگر اجازه بقا به او در دنیا نمی‌دهد که به آن هم عذاب استیصال گفته می‌می شود یعنی عذابی که از اصل و همچنین ریشه بر می‌کند. ولی باید توجه داشت بعضی از گناهان می باشد که موجب ریشه کنی نمی‌می شود و همچنین عذاب در آخرت تحقق می‌یابد.

خداوند در قرآن از گناه نوع دوم (غیر استیصال) با عنوان امهال یا استدراج یاد کرده می باشد؛ یعنی گناهانی که موجب استیصال نمی‌می شود، بلکه به شخص مهلت داده می‌می شود تا درجه درجه اوضاع خود را بدتر کند و همچنین از همین رو نه تنها ابزارهای دنیوی از دست او همچنین گرفته نمی‌می شود بلکه همه نوع امکانات به او همچنین داده می‌می شود که واقعیت و حقیقت باطنی خود را بطور کامل آشکار سازد. از آن حالت گناهکار به حالت امهال و همچنین استدراج یاد می‌می شود.

پس بایستی و حتما گفت که استیصال به معنای ریشه کنی گناهکار و همچنین امهال یا استدراج به معنای مهلت دهی و همچنین امکانات بخشی به گناهکار، دو نوع برخورد با گناهکار می باشد که براساس نوع گناه انجام می‌گیرد.

پس یکی از تقسیم بندی‌های گناه، تقسیم آن هم به گناه استیصال و همچنین گناه امهال یا استدراج می باشد. عذاب استیصال بدون مهلت دادن به کسی نازل می‌می شود که آن عذاب در مورد اشخاص غیرقابل اصلاح صورت می‌گیرد و همچنین هدف از نزول آن هم ، آن می باشد که به حکم فرمان خداوندی آن هم گناهکارباید ریشه کن می شود. یکی از گرو ه‌هایی که مستحقّ آن عذاب می‌باشند، افرادی خواهند بود که نعمات الهی را ناسپاسی کرده و همچنین در راهی که او فرمان داده مصرف نمی‌کنند .(نگاه کنید: تفسیر نمونه، ج۱۴ ،ص۲۸۸ و همچنین ج۱۷، ص۱۵۹)

تمام اقوامی که به سبب مخالفت با پیامبران دچار عذاب‌های الهی شدند، گرفتارعذاب‌های استیصال شدند. از مهمترین خصوصیت آن دسته از گناهان آن می باشد که خشم خداوند را در دنیا موجب شده و همچنین خداوند بدون هیچ مهلتی آن گناهکاران را در همین دنیا مجازات می‌کند. ولی باید توجه داشت عذاب‌های استدراج جهت گناهانی می باشد که مجازات آنها به آخرت موکول شده می باشد.

علامه طباطبایی در مورد سنت استدراج در ذیل آیه ۱۸۲ سوره اعراف: و همچنینَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ» می‌فرماید: «استدراج در لغت به معنای آن می باشد که کسی در صدد برآید پله پله و همچنین به تدریج از مکانی یا مقامی بالا رود یا پایین آید و همچنین یا نسبت به آن هم نزدیک می شود. لکن در آن آیه قرینه مقام دلالت دارد بر آنکه منظور نزدیک شدن به هلاکت می باشد یا در دنیا و همچنین یا در آخرت. و همچنین آنکه استدراج را مقید کرد به راهی که خود آنان نفهمند، جهت آن می باشد که بفهماند آن نزدیک کردن، آشکارا نیست، بلکه در آن هم تفریحی و سرگرم شدن به تمتع از مظاهر زندگی مادی مخفی می باشد، در پس نتیجه آن می شود که ایشان با زیاده روی در معصیت پیوسته به سوی هلاکت نزدیک می‌شوند، پس می‌قدرت گفت : استدراج تجدید نعمتی بعد از نعمت غیره ای می باشد تا بدین وسیله التذاذ به آن هم نعمت‌ها ایشان را از توجه به وبال کارهایشان غافل بسازد.» (ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۸، ص ۴۵۴)

فلسفه امهال
امهال یعنی مهلت دادن، خداوند متعال جهت رعایت یک سلسله مصالحی که ما از بعضی از آنها نا آگاهیم در عقوبت اهل باطل تعجیل نمی‌کند بلکه به آنان فرصت و همچنین مهلت می‌دهد. اموری را در حد درک بشری می‌قدرت به عنوان فلسفه امهال نام برد: 

۱٫ ازدیاد در گناه و همچنین عذاب الهی: خداوند در سوره آل عمران آیه ۱۷۸ چنین می‌فرماید: « و همچنینَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا و همچنینَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ و همچنین البته نباید افرادی که کافر شده‌اند تصور کنند آنکه به آنها مهلت می‌دهیم جهت آنان نیکوست، ما تنها و فقط به آنها مهلت می‌دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و همچنین آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت» ؛ یعنی خداوند به کفار مهلت می‌دهد و همچنین آن مهلت در واقعیت و حقیقت یک بستر آزمایشی می باشد که آنها خود را در آن هم محک بزنند. ولی باید توجه داشت آنها به مضر و همچنین بد اختیار خود راه گمراهی را بر می‌گزینند و همچنین فریب امهال الهی را می‌خورند و همچنین غرق در گناه می‌شوند. به گفتن دیگر آن ازدیاد گناه، پس نتیجه آن می شود که و همچنین عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند می باشد.

۲٫  فرصت توبه و همچنین بازگشت: در صورتی که خداوند در عقاب ظالمان تعجیل کند و همچنین فرصت توبه و همچنین اصلاح به آنان ندهد، اولا انسانی باقی نمی‌ماند که از عقوبت دنیوی سالم بماند و همچنین ثانیا با نبود فرصت توبه، روح ناامیدی بر شهروندان و مردم شهر حاکم می‌می شود. خداوند در سوره فاطر آیه ۴۵ می‌فرماید: لَو همچنینْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ و همچنینَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصیرًا در صورتی که خدای متعال شهروندان و مردم شهر را به آنچه می‌کنند مؤاخذه می‌کرد، هیچ جنبنده‌ای را بر پشت زمین باقی نمی‌گذاشت ولی مؤاخذه آنان را تا مدتی معین به تأخیر می‌اندازد و همچنین زیرا و به درستی که سرآمدش در رسد خداوند تبارک و تعالی به کار بندگانش بیناست.بنابراین امهال یا استدراج نسبت به بعضی از گنهکاران مقدمه عذاب سخت الهی می باشد و همچنین نسبت به بعضی دیگر سبب توبه و همچنین بازگشت به سوی رحمت الهی خواهد بود .

از نظر اسلام بعضی از گناهان موجب عذاب استیصال می باشد که در آیات و همچنین روایات آمده می باشد؛ البته بعضی از گناهان می باشد که هر چند شخص گرفتار عذاب استیصال نمی‌می شود و همچنین ریشه گناهکار کنده نمی‌می شود؛ ولی مستحق مجازاتی می‌می شود که بایستی و حتما در دنیا تحمل کند.

مصادیق عذابهای گناهان زود کیفر
از آنچه گذشت معلوم شد گناهان زودکیفر بر دو دسته می باشد: ۱٫ عذاب‌های استیصال که ریشه گناهکار از روی زمین کنده و همچنین گناهکار نابود و همچنین هلاک می‌می شود؛ ۲٫ عذاب‌هایی غیراستیصالی ولی زود کیفر که شخص در همین دنیا مجازاتی را بایستی و حتما تحمل کند و همچنین بلایایی بر سرش بیاید. از مهم‌ترین مصادیق عذاب‌های غیراستیصالی زود کیفر در دنیا می‌قدرت به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ بغی و همچنین شورش و همچنین تجاوز علیه حکومت عادل اسلامی: در صورتی که کسی علیه حکومت عادل اسلامی قیام و همچنین شورش کند و همچنین اسلحه دست گیرد به عنوان یاغی در همین دنیا کیفر خواهد دید؛

۲٫ عاق والدین: در صورتی که والدین بر فرزند خشم گیرند و همچنین او را به خاطر آزردن و همچنین ناسپاسی عاق کنند، آن هم فرزند در همین دنیا به سرعت کیفر خواهد دید و همچنین مجازاتش به آخرت تاخیر نمی‌افتد؛

۳٫ ستم به شهروندان و مردم شهر: ظلم به شهروندان و مردم شهر بویژه کسی که اقتدار و قدرت و همچنین قدرت دفاع از خود ندارد و همچنین تنها خداوند وکیل و همچنین ولیّ اوست موجب می‌می شود که نفرین او در همین دنیا پاسخ داده می شود و همچنین آه مظلوم او را گرفتار کیفر کند؛

۴٫ ناسپاسی نسبت به خوبی دیگران: انسان بایستی و حتما پاسخ خوبی دیگران را به خوبی دهد ؛ خداوند می‌فرماید: هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ آیا پاداش نیکی جز نیکی می باشد؟! حال در صورتی که کسی پاسخ نیکی غیره ای را به بدی دهد خداوند او را در همین دنیا کیفر می‌کند و همچنین مجازاتش را به تاخیر نمی‌اندازد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خداوند تبارک و تعالی(ص) در مورد آن مصادیق عذاب‌های زود کیفر در دنیا فرمودند: «سه گناه می باشد که کیفرشان در همین دنیا می‌رسد و همچنین به آخرت نمی‌افتد: آزردن پدر و همچنین مادر، زورگویی و همچنین ستم به شهروندان و مردم شهر و همچنین ناسپاسی نسبت به خوبی‌های دیگران.» (ترجمه مقدار و اندازه و میزان الحکمه، محمد محمدی ری شهری، ج ۴، ص ۱۹۰۳) و همچنین در جایی دیگر فرموده می باشد:اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی و همچنین عقوق الوالدین؛ دو چیز را خداوند در آن جهان کیفر می‌دهد: بغی، و همچنین ناسپاسی و همچنین عاق پدر و همچنین مادر.(نهج الفصاحه ص ۱۶۵، ح ۵۸)

 
منبع:کیهان

گناهان زود کیفر کدامند؟ در تاریخ ۵ April 2016 | 10:49 am نشر یافته شده شده می باشد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوپروب close
خرید بک لینک