Monday , 25 September 2017 / دوشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۶
آخرین اخبار

پوستر چیست؟

%name پوستر چیست؟

طراحی بروشور

پوستر نخستین هنر پاپ نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به نحوه ویِژگزینشه خودش یعنی بی پروایی محض پیش پا افتادگی محض پرداخت . پوستر هنری برونگراست.در زمان طراحی پوستر بایستی در وهله اول موارد مصرف آن مورد نظر قرار گیرد.
امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است تبلیغاتی همگانی و تاثیر گذار در زندگی ، تبلیغاتی جهت به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات عرصه خدمات کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی هشدار دادن باز داشتن تشویق ترویج کردن … موثر ترین وسائل تبلیغاتی که می تواند جوابگوی همه این موارد شود پوستر است ، که در دید همگان عرضه می شود به دلیل قابلیت گنجایش موارد زیادتری که درمورد موضوع دارد بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد. محل نصب پوستر جنس پوستر ، چگونگی انجام مراحل تکنیکی چاپ پوستر ، وسایل نصبی پوستر … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم.
در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر تاثیر تحولات مصورسازى پیوند نزدیکى که بین نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پدیدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد. پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقولهٔ نمایش تبلیغ تعلق دارد که در آن بایستی تصویر و کلمات به شکل مختصر، ارتباط با مفهوم واحد به یآدم اندنى باشند.
پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب بهروش چاپ برجسته و با جوهر مشکى گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند. با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس زیبا را در ابعاد بزرگ با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره اکثرا ٌ ً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. تصویر بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. اینآموزش تا بعد از جنگ دوم جهان ى هم رواج داشت. پوستر يك رسانه وسائل جهت اطلاع‌رساني است. طبق تعريفي كه در ديكشنري‌ها آمده ، پوستر يك صفحه‌ايست كه بر روي ديوار نصب مي‌شود ماموريتي براي اطلاع‌رساني دارد ، آگاهي مي‌دهد و مطلبي را مي‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم اوايل قرن بيستم نيازهاي اجتماعي فرهنگي ايجاب مي‌كرد كه يك چنين وسائل ي بوجود بيايد. در نتيجه مي‌توانيم بگوييم پوستر بدنبال رفع نيازهاي جامعه به مدد كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. چنانچه تاريخ را نگاه كنيم ، مي‌بينيم كه درفاصله جنگ اول و دوم جهان ي نقش پوستر در تبليغات جنگ خيلي شاخص قابل تامل است. در آلمان ، در تبليغات سياسي كه منجر به روي كار َآمدن نازي‌ها شد ، نقش پوستر انكار كردني نيست. زمان جنگ هم غير از رسانه‌هاي ديگر مثل راديو ، پوستر در تهيج و تشويق مردم نقش مهمي داشت اطلاع‌رساني خيلي اثر گذار ي در موارد مربوط به جنگ داشت. در كتاب‌هاي تاريخ پوستر نیز مي‌بينيد كه اين رسانه در زمان جنگ چه وسائل قدرتمندي بوده است. بعد از جنگ نقش پوستر در بخش‌هاي سازندگي اقتصادي . . . ديده مي‌شود و مي‌بينيم كه در تبليغات تجاري فرهنگي جايگاه معین ي پيدا مي‌كند. پوستر مي‌دهد آگاه مي‌كند ، كالا را مي‌فروشد ، مردم را به شركت در موارد اجتماعي ترغيب مي‌كند مطالب ديگر.
اولین انگیزشی که پوسترها را به عنوان یک تاثیر معرفی کرده در سال ۱۸۷۰ صورت گرفت . در سال ۱۸۸۶ جونر کرت (۱۹۳۳-۱۸۳۶ ) پوسترهایی را در چاپخانه در پاریس عرضه کرد که برای رنگ گذاری در آنها از تکنیک چاپ سنگی سود می برد.
در سال ۱۸۶۹ وقتی که اولین پوستر های کرت ظاهر شدند در آن کارهای کوچک تبلیغاتی نمونه های تازه ای از طرح نمود پیدا کردند و بعد از آن به صورت اساس تکنیک های پوستر در آمدند.
این مسئله شد تا کرت اولین نااست که در جهان ی پوستر بر زبان می آمد . این بدان مفهوم نیست که طرحهای وی در زمره کارهای استاد کاران هنر قرار گیرد ولی با این وجود بیش از هزاران پوستر از کارهای او از عبارت کارهای با شکوه هنری به حساب می آیند برای بازنگری کارهای بزرگ دیواری اش نصب در کنار خیابانها را ارجع می دانست . موفق یت مواد مصالح در نشان دادن هنرهای ظریف و زیبا به وسیله پوسترها خیابانها را به عنوان یک نمایشگاه هنری به مردم شناساند.
پوسترهای کرت دو چیز را به ارمغان آوردند یکی تکنیک های سنتی دیگری تقدیر از هنر بر روی دیوارهای بزرگ . ولی عنصر اصلی و مهم در کارهایش همان مردمی بودنشان است . از عبارت پروگرام های جاری در انگلستان و فرانسه سالیان متمادی مصرف از طرح به منظور زنده پر جلوه شدن سیرکها و فضاهایی مانند آن بود . اکنون تی که در پوسترهای کرت وجود داشت مثل شفافیت ، و روان بودن فرار بودن ، احتمال دارد از بال پروانه هایی که در کار نزد خود نگه می داشت الهام گرفته باشد . ته رنگهایی که به صورت لایه های حساس با کمترین خرده گیری رنگی به صورتی خیلی عالی در صفحه جای می گرفتند تأثیراتی را پدید آوردند که کالاها فرهنگی را به صورتی کاملا سنجیده ارائه می کرد. تأثیرات افزایش یافته کرت بر روی هنرمندان جوانتر در پوسترها به صورت اختصار در ساختار سادگی صآسان بیان در آمد. کارهای او همیشه در مراحل اولیه مسیری که در آنها قرار گرفته بودند باقی می ماندند . مورد تزئینی در زندگی اجتماع فقط در جایی وجود داشت که پوستر ها ظاهر می شدند.
عناصر کاریکاتوری غیر واقعی هجو آمیز شکلهای تخت و خطوط تزئینی تماما توسط لوترک در پوسترهایش مستعمل بود . همچنین طرح سیلوئت ( یکدست سیاه سفید ) در کنار هم نیز بر خلاف نقاشیها طرحهای دیگرش به کار میرفت . به طوری که این تکنیک آسان نگاری بوسیله بسياري از نقاشان در اوایل قرن بیستم مرسوم شد.
در هر صورت پوسترهای لوترک به صورتی خیلی وسیع نشانگر موفق یتهای کرت بودند . آنها زمانی که تنها به صورت فرم نمایش داده می شدند هنر قدیم را تداعی می کردند.
چنین به نظر می رسید که لوترک عناصر سنتی کارهای کرت را حذف کرده و خلا آنها را با نقشهای قابل دوباره تکرار و به صورتی اغراق آمیز پر می کرد . طرحهای او پوستر را از چهار چوبهای سنتی نقاشی و تصویر سازی کتاب فراتر می برد.
دیگر هنرمندی که پوسترهایش سیر تحولاتی را از ناتورالیسم به جریان گرایی یا روزنامـه نگاری توصیفی ایجاد کرد توفیل الکساندر ستنیلن سوییسی بود که مسافرت او به پاریس با به جهان آمدن پیکاسو مصادف شد . ستنیلن و لوترک در پی اکتشاف سیر هنرهای بصری بودند . برخي از پوسترهای ستنیلن موضوعات اجتماعی را هدف قرار می دادند.
درست است كه الان با آمدن رسانه‌هاي جديد ، محدوده فعالی ت پوستر كمتر شده اما چنانچه تخصصي‌تر به قضيه نگاه كنيم مي‌بينيم كه جايگاه پوستر خاص‌تر شده است نه اينكه بگوييم كاملا محدود شده است. يعني يك جايگاهي دارد كه رسانه‌هاي ديگري با آن شرايط نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. بنابراي ن پوستر يكي از حلقه‌هاي بهم پيوسته رسانه‌هاست. اين حلقه‌ها تعدادشان اضافه شده ، جهت اينكه گردش اطلاعات با سهولت انجام شود. بنابراي ن مي‌توانيم با تعاريف ویِژگزینشه جايگاه پوستر را دريك پروگرام ‌ريزي كلان معین كنيم. من اعتقاد ندارم محدود شده بلكه جايش كمي تنگ شده است. اما توانسته زبان خودش را رساتر كند و كيفيت بيان تصويريش را كاملا مفرق كند ، آنهم در جايي كه رسانه‌هاي ديگر نمي‌توانند حضـور داشته باشند.پوستر لاين خودش را پيدا كرده جايگاه ویِژگزینشه خودش را دارد. به نظر من نه فقط ارزش و اعتبار خودش را حفظ كرده بلكه ارزش ش هم بيشتر شده است. به اين دليل كه هم اکنون بايد با دقت بيشتري طراحي شود. در رسانه‌هاي ديگر يك خلايي وجود دارد كه پوستر مي‌تواند آن را پر كند
وقتي حرف موارد فرهنگي مي‌شود ، مسلما عناصري كه در تشكيل پوستر هم نوشتاري و هم تصويري مشاركت دارند وسائل ي می باشند براي ارسال پيام ، كه اين اما با يك پوستر تجاري مفرق خواهد بود. ظرف يكي است اما آنچه كه در درون اين ظرف مي‌ريزيم فرق را ايجاد خواهد كرد. اين بستگي به مورد دارد موضوع تعيين مي‌كند كه چه لحني بايد داشته باشيم شرايط رنگي چطور است و . . . من فكر مي‌كنم در پوستر فرهنگي بيشتر درگير عمق مي‌شويم اين عمق نقش اساسي در اركان يك پوستر فرهنگي به عهده دارد پيدا كردن عمق كار را مشكل‌تر خواهد كرد. بنابراي ن به نظر من فرق در محتواست كه شرايطش را نیز بايد با وسائل ویِژگزینشه خودش به كار ببريم.
منظور من عمق معناست. اما نمي‌توانيم بگوييم كه در پيام‌هاي تجاري نياز به عمق معنا نداريم اما در بخش فرهنگي به هر حال درگير موضوعاتي مي‌شويم كه ناچاريم عمقي‌تر فكر كنيم. فرض كنيد پوستر تاتر طراحي‌اش پيچيده‌تر است از يك پوستري كه براي يك كالاي تجاري طراحي مي‌كنيد. آنجا مجبوريد كه تحقيق دقيق‌تر عميق‌تري راجع به موارد انجام دهيد و در بخش تجاري نوع مطالب عوض مي‌شود و شرايطش به گونه‌اي ديگر است كه من فكر مي‌كنم در بخش فرهنگي مشكل‌تر است.يعني در پوستر فرهنگي رابطه با مخاطب ديرتر برقرار مي‌شود ، براي چه كه مخاطب بايد به آن عمق برسد. بله ، ممكن است كه در پوستر با زبان استعاره حرف كنيم ، يا با ابهام و اشاره حرف كنيم. براي اينكه مي‌خواهيم به ابعاد ديگري در معنا برسيم.
نظری به هنر پوستر در ایران:
آن سیری را که هنر پوستر در غرب طی کرد تا اشکال مختلف خود را در زمینه های تجاری سیاسی ، فرهنگی و غیره بدست آورد در ایران نمی بینیم . زیرا همان گونه که چاپ و مطبوعات نسبتا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه نیز اشکال مختلف پوستر بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ظاهر شدند و جهت مقاصد مختلف مورد مصرف قرار گرفتند.
اگر بخواهیم سابفه ای برای پوستر چاپی در ایران بیابیم بایستی در اینجا هم به اطلاعیه های همگانی اشاره کنیم . منظور اطلاعیه های چاپی دولتی غیر دولتی است که در معابر و مکامل عمومی نصب می شد ، و پیامی را در معرض دید عموم قرار داد:
مثل اطلاعیه های مربوط به نظام وظیفه و غیره . این نوع آگهی ها معمولا عاری از عناصر بصری جذاب بودند ، و صرفا مطالب مفصلی را با حروف یکنواخت ارائه می دادند . نخستین پوسترهای مصور هم از لحاظ هنری اهمیت چندانی نداشتند . بعلاوه محدودیت فن چاپ در آن زمان بر افزایش پوستر سازی تأثیر بد می گذارد.
در اوایل پوسترهای سیاسی فرهنگی عمدتا از جانب دستگاه های دولتی چاپ و منتشر می شد و معمولا جنبه رسمی تبلیغاتی آنها بر جنبه هنریشان رحجان داشت . در آن زمان هنوز پوستر سازان پیشرفته بوجود نیامده بودند نقاشان در جنب کار به طراحی پوستر نیز می پرداختند . به همین دلیل در پوستر ها گرایشهای « نقاشانه » بسیار زیاد مشهود بود و تدریجا از بین همین نقاشان افرادی به سوی هنر گرافیک جلب شدند که مرزهای بین هنر نقاشی گرافیک را شناختند ، خصوصیات هنر پوستر را درپیدا کردن د.
تلاش های اینان و فارغ التحصیلان نو مدارس هنری داخلی و خارجی بود که قلمروی هنر پوستر در ایران را وسیع تر کرد به آن تنوع بخشید . از طرف دیگر گسترش تبلیغات برای کالاها موسسات تولیدی خدماتی و غیره ، سبب رواج پوسترهای تجاری گردید . به موازات پوسترهای تجاری ، پوسترهای جلب سیاحان پوسترهای فرهنگی هنری باب شد.
هم اکنون فقط دستگاه های دولتی نبودند که به پوسترهای سفارش کار می دادند بلکه موسسات خصوصی هم ضمن آشنا شدن با کار کرد اجتماعی این هنر آنرا برای مقاصد بازاریابی تبلیغات به کار می گرفتند . بدین منوال پوستر سازی گسترش می یافت ولی پوستر ساز ناچار بود قیود بسياري را نه تنها از لحاظ ممنوعیت های سیاسی بلکه از لحاظ سلیقه مشتریان بپذیرد.
به طور کلی در رژیم قدیم مانندبقیه هنرها هنر پوستر نتوانست در جهت اعتلای فرهنگی جامعه و ارتقاء سطح آبرخي مردم خدمت نماید . زیرا بخش عمده نیازهایی که پوستر می باید به آنها جواب گوید نیازهای ناشی از اشاعه مصرف کنندگی اقتصادی فرهنگی بود.
این امر از یک به نفوذ شکل و محتوای هنر پوستر غرب ایران دامن می زد ، از طرف دیگر مردم را به انحراف اندیشه ذوق می کشاند . اما با اینهمه ، ما به نمونه های حالبی از هنر پوستر ایرانی در سالهای قدیم برخورد می کنیم.
این نمونه ها معمولا درحوزه پوسترهای فرهنگی قرار می گیرند مربوط به فیلم دیدنی ها نمایشها ، کتابها غیره می باشند . توفیق هنری این پوسترها بیشتر از آن رو است که هنرمند پوستر ساز ، فارغ از تحمیل نظریات سفارش دهنده می تواند فکر و سلیقه فن خود را بهتر ارائه دهد.
در جریان انقلاب اسلامی و بعد از آن پوستر به ناگهان قیدهای قدیم را شکست ، در ابعاد بی سابقه ای خود را درجامعه بیان کرد.
در این سالها به مناسبت های مختلف دیوارهای شهرها از پوسترهای متنوع پوشیده می شوند با پیامهای مذهبی و سیاسی فرهنگی را می گسترانند.
خصلت تمام گیر شدن پوستر ، طبیعتا ملازم با افزایش جنبه های هنری آن نیست . به همین دلیل ست که دربین بی شمار پوسترهای امروزی نمونه های ارزنده هنری هنوز اندک هستند . سازندگان این پوسترها دستاوردهای فنی هنری سالهای قدیم را به نحو مناسب ای به خدمت گرفته اند تا محتوای جامعه امروز را بیان نماید . ویژگیهای یک پوستر متناسب:
با توجه به پیشرفت روز افزون و سريع ارتباطات که از نزدیکی کشورها لزوم پیوستگی و تازگی اطلاعات بوجود می آید .
برای درست کردن پوستر از لحاظ گرافیکی به ۳ نکته باید تذکر کرد:
۱- سرعت انتقال پیام.
۲- کیفیت انتقال پیام.
۳- در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و آدم ی پیام.
امروزه بشر به دنبال زبان بین المللی جهت رابطه بین آدم ها است . چنانچه این ویژگیها توسط وسائل مناسب گرافیک به کار گرفته شود دارای نتایج مثبت و درخشانی خواهد بود . پوستر یکی از هنرهای تجسمی است . باز از موارد گرافیکی که در هنر پوستر می بایست درنظر گرفته شود درک صحیحی آن بوسیله بی سواد یا کم سواد ، که در طراحی آن بایستی در نظر گرفته شود . یا قدرت جذب باشد و از نظر روحی متناسب با موضوع باشد تأثیر روحی رنگ نوشته به درستی در آن رعایت شود.
در واقع می توان گفت که پوستر یا آفیش یا پلاکات عکس مفهومی است . امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی نقاشی عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر پوستر سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی بابقیه رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . این پوسترها به تنهایی می توانند نیازمندیهای شخصی را رفع کنند از اتلاف زمان خویش به اندازه پیشگیری نمایند.
بایستی میدان دید زاویه ای پوستر در آن محل نصب می شود با دید آدم و زاویه حرکت او متناسب باشد بایستی این را نیز توجه داشت در مناطقی که این پوسترها نصب می شوند اگر متناسب نباشد کمتر دیده می شوند که این به عوامل زیر بستگی دارد:
۱- آیا نوشته ها یا تصاویر با زاویه تند در مسیر هستند ؟
۲- نوشته ها یا تصاویر خارج از دید معمولی قرار دارند ؟
۳- فاصله دید آدم نسبت به پوستر متناسب است ؟
۴- چنانچه پوستر در جایی قرار دارد که بوسیله کسی که سوار بر وسیله نقلیه است یا کسی که در پیاده رو است ، دیده می شود.
مهمترین علت ی که در طراحی پوستر می بایست در نظر گرفته شود این است که بیننده با یک نگاه موضوعی را درک کرده جهت مثال چنانچه درمورد نمایشگاه کتاب است بایستی پیام را سريع دریافت نماید و در ذهن حک نماید .
نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی پوستر بایستی بدانیم رنگ نوشته عکس جالب در این پوستر بایستی چگونه باشد ویژگی آن مساله را وقت طراحی مد نظر داشته باشیم متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم.
جهت اتود زدن درباره طراحی پوستر طراح ابتدا بایستی بداند که برای چه موضوعی پوستر را می خواهد پس دیده های خود را بر روی کاغذ ثبت می نماید . ایده هر چقدر هم ساده ابتدایی باشد طراح را برای اجرای نهایی هدایت می نماید . موضوعی که می خواهد مورد طراحی قرار بگیرد باید نقد شود . جهت مثال جهت پوستر نمایشگاه کتاب باید چه عکسی ( در صورت استفاده از عکـس ) چه فونتی جهت نوشتن ، چه خطی …. بکار برده شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوپروب close
خرید بک لینک