Tuesday , 23 January 2018 / سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶
آخرین اخبار

یامین پور: آوینی معتقد بود از نظام آموزش هنر افرادی که به درد سینمای کشور بخورند بیرون نمی آید / مهدویان: راهم را در سینما از طریق تفکرات آوینی پیدا کردم

یامین پور: آوینی معتقد بود از نظام آموزش هنر افرادی که به درد سینمای کشور بخورند بیرون نمی آید / مهدویان: راهم را در سینما از طریق تفکرات آوینی پیدا کردم

به به گفته روزنامه نویس و خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو نشست«آوینی ما، آوینی آ‌ن‌ها» که با محوریت «چالش فرم و همچنین محتوا در سینما» عصر امروز با حضور بهروز افخمی کارگردان سینما و همچنین تلویزیون، مهدویان کارگردان فیلم دیدنی و جذاب ایستاده در غبار و همچنین یامین پور فعال فرهنگی در دانشگاه تهران برگزار شد. در آن نشست یامین پور در خصوص سینما از نگاه آوینی گفت: آوینی در مقالات سینمایی خود معتقد می باشد فرم و همچنین محتوا بایستی و حتما توامان با یکدیگر بجوشد و همچنین از هنرمندی که آن دو را با یکدیگر مخلوط نکند اثر دینی تولید نمی می شود و همچنین حتی مخلوط نکردن آن دو باعث ابتذال در سینما خواهد شد و همچنین اثر را به ضد محتوا تغییر پیدا کردن می کند.

 

آن فعال فرهنگی اضافه کرد: در صورتی که تکنیک و همچنین فرم در سینما رعایت نشود، اثر به ابتذال کشیده خواهد شد و همچنین تولد توامان فرم و همچنین محتوا از آن زاویه توسط شهید آوینی نقد می می شود. تا هنگام و زمانی که که شهید آوینی در نقدهای خود اسمی نمی آورد منتقد محترمی بود ولی باید توجه داشت زمانی که در نقدهای خود اسمی ذکر می کرد حمله ها علیه او آغاز می شد.

 

یامین پور در خصوص آثار شهید آوینی گفت: نسبت روایت فتح به مقالات آوینی نسبت عرفان عملی و همچنین عرفان نظری می باشد. ساختن فیلم دیدنی و جذاب خیاطی نیست، بلکه خلق اثر می باشد. در روایت فتح تمام شان نظری آوینی را می بینیم که هیچ تعارضی بین روایت فتح و همچنین مقالات آوینی وجود ندارد.

 

او همچنین در ادامه مباحث فرم و همچنین محتوا در سینما گفت: تمام نقدهایی که آوینی دارد آن می باشد که یک فیلم دیدنی و جذاب ساز می تواند خود را به واقعیت و حقیقت نزدیک کند و همچنین در صورتی که نتواند خود را نزدیک کند اثر تنها و فقط جهت خودش می باشد نه جهت مخاطب. آوینی معتقد می باشد سینما جهت مخاطب عام می باشد و همچنین در اختیار فیلم دیدنی و جذاب ساز نیست، بلکه در اختیار واقعیت و حقیقت می باشد.

 

آن فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: ولی باید توجه داشت در حال حاظر به نظر می رسد که فیلم دیدنی و جذاب سازی خیلی ارزان تر و همچنین ساده تر شده نه مستلزم و نیاز به مجوز دارد و همچنین زیرزمینی هم فیلم دیدنی و جذاب می سازند و همچنین حتی همین فیلم دیدنی و جذاب های بدون مجوز جایزه های پهناور و بزرگ هنری می گیرند.

 

او همچنین ادامه داد: آموزش در سینما مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری می باشد. درست می باشد که هر کسی نمی تواند نقد داشته  باشد. افرادی هم خواهند بود که آموزش می دهند ولی باید توجه داشت نمی توانند نقد کنند. شهید آوینی خودش یکی از منتقدین نظام آموزش هنر و همچنین سینما بود و همچنین معتقد بود که از آن آموزش افرادی که به درد سینمای کشور بخورند و همچنین فیلم دیدنی و جذاب ایرانی بسازند بیرون نمی آید. تلاش آوینی آن بود که دلایلش جهت فیلم دیدنی و جذاب های خوب را ارائه دهد. در واقع تئوری آوینی تئوری سینمای ملی می باشد.

 

**افخمی: اعتقادی به فرم و همچنین محتوا در سینما ندارم

 

در ادامه آن نشست بهروز افخمی کارگردان سینما و همچنین تلویزیون در خصوص رعایت فرم و همچنین محتوا در سینما گفت: من اعتقادی به کلام های نظری ندارم و همچنین معتقدم در کار فیلم دیدنی و جذاب سازی الفاظ به درد نخوری خواهند بود که تنها و فقط وقت را تلف می کنند و همچنین فیلم دیدنی و جذاب سازی کاری تجربی می باشد.

 

او همچنین اضافه کرد: ما در کار فیلم دیدنی و جذاب سازی بایستی و حتما اصلاحاتی به کار ببریم که به درد بخورد. معمولا در کشور ما الفاظی بهره بری و استفاده می می شود که مخاطب عام معنی آن الفاظ را نمی فهمد. جهت مثال تعریف میزانس از نظر یک سینماگر و همچنین یا یک تئاتری متغایر و متفاوت می باشد. متاسفانه کلمات در سینما به صورت کلیدی شده که به هیچ دری نمی خورد. چه اشکالی دارد که از کلمات عادی و همچنین فارسی بهره بری و استفاده کنیم. بعضی می نامند آن اصلاحات را فلان نظریه پرداز گفته، خب بگوید آن اصطلاحات به چه درد ما می خورد همه ادعاهای نظری هیچ کمکی به ساخته شدن فیلم دیدنی و جذاب خوب در سینما نکرده می باشد و همچنین هم چنین فیلم دیدنی و جذاب های خوب هم هیچ کمکی به ترویج بحث های نظری نکرده می باشد.

 

افخمی ادامه داد: بایستی و حتما به دنبال آن باشیم که امروز تفکرات آوینی چه جایگاهی دارد و همچنین چگونه می توانیم از آن هم بهره بری و استفاده کنیم؟ من معتقدم از نظریه پردازی به جایی نمی رسیم و همچنین کار به درد بخوری از آن هم صادر نمی می شود در صورتی که احساس کردید می خواهید نظریه پردازی کنید بایستی و حتما در جهت نفی نظریه پردازی قدم بردارید.

 

مهدویان: راهم را در سینما با تفکرات شهید آوینی پیدا کردم

 

محمدحسین مهدویان کارگردان سینما و همچنین تلویزیون در ادامه آن نشست در خصوص تفکرات شهید آوینی گفت: شهید آوینی تلاش کرده نگاه را در سینما اصلاح کند. مرتضی آوینی آن گونه برخورد کردن و همچنین نگاه فرم و همچنین محتوا در سینما را مضمون می داند آن که ما شیوه هایی را پیش بگیریم که آن هم را به فیلم دیدنی و جذاب تغییر پیدا کردن کنیم.

 

او همچنین ادامه داد: در دوره دانشجوییم فیلم دیدنی و جذاب نامه های شهید آوینی را مطالعه می کردم و همچنین فیلم دیدنی و جذاب های روایت فتح را هم می دیدم. فیلم دیدنی و جذاب نامه ها و همچنین فیلم دیدنی و جذاب های شهید آوینی در کار من خیلی موثر بود و همچنین در واقع من را از سردرگمی در فیلم دیدنی و جذاب سازی نجات داد. در صورتی که با تفکرات شهید آوینی آشنا نمی شدم، فیلم دیدنی و جذاب هایی مثل آخرین روز زمستان و همچنین ایستاده در غبار را نمی ساختم و همچنین در صورتی که می ساختم آن گونه نبود.

 

مهدویان یاد آور شد: یکی از دلخوری های من آن می باشد که چرا در آن برنامه جذاب و جالب و خوب های دانشگاه ها مثل دانشگاه های تهران در مورد فیلم دیدنی و جذاب های آوینی صحبت نمی می شود. در محافل هنری آوینی نادیده گرفته شده و همچنین صحبتی از فیلم دیدنی و جذاب های او در مجامع هنری نیست.

یامین پور: آوینی معتقد بود از نظام آموزش هنر افرادی که به درد سینمای کشور بخورند بیرون نمی آید / مهدویان: راهم را در سینما از طریق تفکرات آوینی پیدا کردم در تاریخ ۱۲ April 2016 | 9:59 pm نشر یافته شده شده می باشد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوپروب close
خرید بک لینک